arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat als jouw bestuur en management geen heldere kaders geven voor beleid?

Wat als jouw bestuur en management geen heldere kaders geven voor beleid?

Stel: je bent beleidsmaker. En jouw bestuur of management definieert geen heldere kaders. Wat moet je dan doen? Je leest het in dit artikel.

Of het nu gaat om je huurbeleid, portefeuillestrategie of onderhouds- en kwaliteitsbeleid… Als je geen heldere kaders hebt, dan is de grote vraag: waar begin je überhaupt?

Lees ook het eboek 17 schrijftips voor leesbaar en overtuigend beleid.

Wanneer je zonder kaders aan de slag gaat, leidt dat vaak tot een beleid met veel open eindjes en vage formuleringen.

Dat doe je waarschijnlijk om iedereen tevreden te houden…

Het probleem is dat dat nooit tot een uitvoerbaar plan kan leiden. En als je al gaat proberen om een vaag en allesomvattend beleidsplan in de begroting te vertalen, dan kom je al snel tot de conclusie je dat het onbetaalbaar is om iedereen te vriend te houden.

Wat moet je dan wel doen?

Hoe zorg je ervoor dat kaders voor beleid vooraf scherper gedefinieerd worden? Bij voorkeur doe je dat al in het ondernemingsplan. Als dat in het verleden niet gelukt is, zorg dan voor een goede aanscherping van het ondernemingsplan, specifiek gericht op jouw beleidsveld.

Lees ook het eboek 17 schrijftips voor leesbaar en overtuigend beleid.

Laat het bestuur of management keuzes maken

Spreek je interne opdrachtgever aan op het maken van heldere keuzes. Je moet ze daarbij misschien een beetje voor het blok zetten. Dat kan op de aardige manier, door in een benen-op-tafelsessie te praten over welke thema’s belangrijk en minder belangrijk zijn.

Bij het stellen van prioriteiten kun je verschillende instrumenten inzetten. Leden van De Corporatiestrateeg beschikken daarvoor bijvoorbeeld over de positioneringsmatrix.

Je kunt ook andere instrumenten gebruiken waarbij je vooraf een aantal vragen stelt aan de deelnemers aan de discussie. Op basis van scores visualiseer je vervolgens waar de prioriteiten liggen. Zo kom je tot een heldere eindconclusie. En dus tot een kader waarbinnen je je eigen beleid verder kunt uitwerken.

Lees ook het eboek 17 schrijftips voor leesbaar en overtuigend beleid.

Maak gebruik van financiële scenario’s

Als er op bovenstaande manier nog steeds geen keuzes gemaakt worden, kun je het op een “gemenere” manier spelen. Maak als beleidsmaker een aantal scenario’s en reken deze financieel door. Zo kun je goed laten zien dat je als corporatie niet alles tegelijkertijd kunt doen. Er moeten dus wel keuzes gemaakt worden.

Maak bijvoorbeeld een scenario waarin je wél alle proefballonnetjes van het managementteam, je bestuurder of je RvC uitvoert. Dan maak je visueel dat de ontwikkeling van financiële ratio’s in zo’n scenario volledig de verkeerde kant op gaat.

Maak daarnaast een aantal scenario’s waarin haalbare keuzes gemaakt zijn. Op die manier kan het management, je bestuurder of de RvC niet anders meer doen dan een aantal proefballonnetjes doorprikken. Het zal wel moeten.

Tot slot: zorg dat je als beleidsmaker altijd met heldere kaders aan de slag gaat. Anders ga je beleid schrijven dat te algemeen blijft en onuitvoerbaar is. En dat is natuurlijk zonde!

Lees ook het eboek 17 schrijftips voor leesbaar en overtuigend beleid.

Reactie plaatsen

Cookies