Wat doe je als eerste in je nieuwe baan als beleidsmedewerker?

Stel, je bent nieuw bij een corporatie: wat pak je als beleidsmedewerker als eerste aan in je nieuwe baan? Er ligt ongetwijfeld een stapel dossiers op je te wachten. Maar daarnaast kun je nog een aantal andere belangrijke dingen doen.


Gebruik je ervaring uit het verleden 

Maak als eerste een lijstje van je ervaring uit het verleden die in je nieuwe baan van toegevoegde waarde zou kunnen zijn. Deze ervaring hoeft niet per se in de functieomschrijving te passen. Ga met je leidinggevende in gesprek over je ervaring en hoe je deze zou kunnen toepassen in je nieuwe functie.

Op deze manier kun je je functie enigszins moduleren naar wat je leuk vindt om te doen en goed kunt.

Analyseer de PDCA-cyclus van de corporatie

Analyseer in de eerste tijd in je nieuwe baan de hele plan-do-check-act-cyclus. Waar kan het proces verbeterd worden als het gaat om (de uitvoering van) strategisch en tactisch beleid?

Gebruik hierbij bijvoorbeeld een recent visitatierapport als aanknopingspunt. Praat daarnaast met collega-beleidsmakers en loop mee met de uitvoerders van beleid op je beleidsterrein. Verdiep je ook in de kwartaalrapportages en de jaarverslaglegging. Dit alles geeft je een beeld van wat je collega’s doen.

Daarmee is het sowieso een goed onderdeel van het inwerkproces.

Op basis van alle verkregen inzichten maak je een analyse van de PDCA-cyclus. Daarna kun je verbeterpunten formuleren.

Gebruik je blik als ‘nieuweling'

Als nieuwkomer ben je nog niet bekend met alle interne afkortingen, termen en de bedrijfscultuur. Dit geeft je de mogelijkheid om met de blik van een buitenstaander naar je nieuwe werkgever te kijken.

Houd de eerste maanden een dagboek bij van alles wat je opvalt binnen de corporatie. Na drie maanden heb je een mooi overzicht van verwonderpunten en andere opvallende zaken. Dit kun je vervolgens delen met de collega’s voor wie dit relevant is.

Accepteer dat je niet alles kunt veranderen

Misschien loop je de eerste tijd tegen allerlei zaken aan die je graag zou willen aanpakken. Accepteer echter dat je niet alles kunt veranderen. Wees blij met de kleine dingen die je kunt bereiken wanneer je bovenstaande tips toepast.

Heb je een vraag, opmerking of een aanvullende tip? Laat het hieronder weten.

Pepijn
Door

Pepijn

op 13 Jun 2017

Ik zou eerst kijken wat t bedrijf al weet over zijn klanten dmv kto's en eventuele klantenpanels. Ook zou ik gewoon eens gaan praten met bewoners. Vervolgens kijk ik of er een gat zit tussen de vraag van de bewoners en de dienstverlening van de corporatie en waarom dat is om vervolgens met een oplossing te komen welke past binnen de processen.

Reactie plaatsen