Stallingenbeleid: kijk verder dan de scootmobiel
Voor veel corporaties zal het weleens een worsteling zijn: het stallen en opladen van scootmobielen. De oplossing? Bekijk het integraal en maak een ladder.
Brandveiligheid en ruimtegebrek
Bij het stallen van scootmobielen spelen verschillende aspecten mee. Allereerst moet het brandveilig gebeuren. Dat is vaak een probleem; scootmobielen kunnen vluchtwegen blokkeren. En het opladen van de batterij zorgt ook voor een veiligheidsrisico. Daarnaast speelt ruimtegebrek een rol, zeker in de bestaande voorraad.
Kijk integraal
De meest optimale oplossing hiervoor kost vaak onevenredig veel geld. Hoe kun je dat nou oplossen? Ik denk dat je hier beter integraal naar kunt kijken. Stop dus met puur scootmobielbeleid. Zeker als het ad hoc is, gericht op slechts één of enkele complexen.
Kijk in plaats daarvan naar je hele woningvoorraad. En ook meteen naar andere voertuigen, zoals elektrische fietsen, steps, fatbikes en elektrische auto’s. En betrek de bergruimte voor je huurders erbij. Dan kun je een ‘ladder’ maken die je af kunt lopen. Zo’n ladder is bruikbaar in elke situatie, zowel voor bestaande bouw als voor nieuwbouw.
Eerste trede: wat is verplicht?
Op de eerste trede van de ladder beschrijf je wat je minimaal moet regelen: wat ben je (wettelijk) verplicht? Mensen met een beperking die een scootmobiel nodig hebben, moet je natuurlijk faciliteren. Wellicht ben je ook nog aan andere afspraken gebonden, zoals prestatieafspraken.
Op deze eerste trede is het wat minder relevant wat de kosten precies zijn, want je moet dit sowieso realiseren. Dan kijk je dus alleen nog naar hoe het zo kostenefficiënt mogelijk kan. Je komt dan uit op minimaal één ruimte, die je brandveilig kunt afsluiten. Zodat mensen die dat nodig hebben hun scootmobiel kunnen stallen.
Tweede trede: inspelen op de praktijk
Bij de tweede trede kijk je verder: wat is er in de praktijk nou echt nodig? Er zijn natuurlijk steeds meer voertuigen die opgeladen moeten worden, zoals elektrische fietsen, maar ook elektrische auto’s. Vaak gebeurt dat laden in de openbare ruimte, maar soms op eigen terrein of in de semiopenbare ruimte. Daar wil je als corporatie betrokken bij zijn.
Los van wat je wettelijk verplicht bent, wil je natuurlijk geen brandonveilige situaties creëren.
Een recent voorbeeld in een blokje van drie corporatiewoningen: de huurder van de middelste woning zette zijn fiets binnen in de gang om de batterij op te laden. Lang verhaal kort: drie woningen afgebrand.
Ook al was het in dit geval een verantwoordelijkheid van de huurder, dit wil je natuurlijk liever voorkomen. Bijvoorbeeld door het opladen van fietsen brandveilig te faciliteren.
In appartementencomplexen werkt dit weer net even anders, maar toch is het goed om ook daar naar de mogelijkheden te kijken. Ook als die verder gaan dan wat je wettelijk of volgens de prestatieafspraken verplicht bent om te doen.
Je bekijkt welke elektrische voertuigen er allemaal zijn. En welke van die voertuigen hebben een brandveilige berging nodig? Vervolgens bekijk je hoe je dat het beste realiseert: in een gezamenlijke stalling beneden of bijvoorbeeld per verdieping?
Derde trede: een individuele oplossing
Een derde trede op de ladder zijn bijvoorbeeld individuele stallingen en bergingen: ruimtes die groot genoeg zijn voor een elektrische fiets, maar ook voor andere elektrische voertuigen. Vanuit sociaal beheer heeft een individuele stalling sowieso de voorkeur. En zo zijn er nog wel meer voordelen, die je moet afwegen tegen de kosten.
Vierde trede: de omgeving
Bij de vierde trede wil je misschien ook nog iets regelen voor de omgeving van het gebouw. Zodat ook elektrische auto’s op een overzichtelijke manier opgeladen kunnen worden. Dat er voldoende laadpalen zijn, ook richting de toekomst. En dat huurders makkelijk hun eigen gebruik individueel kunnen afrekenen.
Degelijke afweging
Met de ladder kun je voor elk complex vier scenario’s uitwerken. Daar horen natuurlijk oplopende kosten bij, maar ook oplopende voordelen.
Met dit instrument kijk je veel integraler dan alleen naar het probleem van de scootmobiel. En je gaat van ad hoc naar toekomstgerichte oplossingen. Op deze manier kun je voor je hele bezit een eerlijke afweging maken, waarbij je ook steeds naar de context van een complex kijkt.
Aan de slag dus: werk de scenario’s uit voor je complexen. Neem daarbij alle kosten en baten mee en kijk verder dan de scootmobiel.