Bestaat jouw baan als beleidsmedewerker straks nog?
Twee weken geleden las ik het boek ‘Heeft iemand de overhead nog nodig’, van Mark Huijben en Arno Geurtsen. Zij denken dat organisaties in 2030 nauwelijks nog medewerkers hebben die zich niet met het primaire proces bemoeien. En ja, ook jij als beleidsmedewerker valt onder hun definitie van overhead. Tenminste, als je een beleidsmedewerker bent die beleid maakt over de manier van taakuitvoering, bijvoorbeeld bij een corporatie, in een ziekenhuis of onderwijsinstelling. Volgens Huijben en Geurtsen zullen zulke functies op den duur verdwijnen.
Uitzondering: als beleid maken het primaire proces is
Ben jij beleidsmedewerker bij een corporatie, en maak je strategische keuzes over de ontwikkeling van het vastgoed? Of stel je bijvoorbeeld het huurbeleid op? Dan behoort jouw functie niet tot de overhead maar tot het primaire proces van de corporatie. Een van de kerntaken van corporaties is immers om de strategie voor hun vastgoed te maken. In dat geval ben je ‘veilig’, aldus de auteurs van het boek.
Van buiten naar binnen
Het belangrijkste argument dat Huijben en Geurtsen aandragen is dat de taak van beleidsmedewerkers om informatie van buiten de organisatie naar binnen te halen zal verdwijnen. Deze informatie is immers steeds beter beschikbaar. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld artsen in ziekenhuizen steeds makkelijker zelf informatie over bijvoorbeeld patiënttevredenheid verzamelen en hun werk daarop aanpassen. Of bij corporaties: medewerkers bij de balie kunnen zelf met de data die ze ter beschikking hebben inschatten wat ze van een specifieke huurder kunnen verwachten.
Ontwikkeling nu al zichtbaar
Je kunt deze ontwikkeling nu al zien in de verminderde vraag naar het werk van onderzoeksbureaus omdat organisaties heel gemakkelijk zelf informatie kunnen opzoeken die direct te vertalen is in beleid. Cijfers van bijvoorbeeld het Centraal Bureau voor de Statistiek worden op een steeds toegankelijkere manier ter beschikking gesteld.
Hoe overleef je als beleidsmedewerker?
Wanneer je als beleidsmedewerker, als functie, wil blijven bestaan, zal je je moeten focussen op drie taken die je als beleidsmedewerker 3.0 uitvoert.
Focus op het ondersteunen van de besluitvorming
In de veelheid van beschikbare informatie is het maken van onderscheid tussen relevante en minder relevante informatie noodzakelijk. Door deze taak op je te nemen help je wethouders, directeuren en andere beslissers om weloverwogen besluiten te nemen.
Focus op communicatie van beleid (intern en extern)
Docenten, artsen en medewerkers in de frontoffice hebben beleidsmedewerkers straks niet meer nodig om de harde feiten over de buitenwereld bij hun dagelijkse werk te betrekken. Dat betekent niet dat je rol overbodig is geworden. Het wordt steeds belangrijker om als beleidsmedewerker feeling te hebben voor de meningen en gevoelens die leven bij zowel de werkvloer als bij de burgers, clienten, huurders, studenten of klanten die zij als uitvoerders bedienen. Zo breng je de binnen en buitenwereld bij elkaar.
Focus op ondersteunen van de beleidsuitvoering
Biedt ondersteuning bij de beleidsuitvoering door bijvoorbeeld het verschaffen van de juiste financiële en/of juridische middelen zodat jouw beleid op de werkvloer goed uitgevoerd kan worden. Loop regelmatig een dagje mee met een van de uitvoerders om te kijken waar knelpunten in de uitvoering liggen, en los die vervolgens op.
Beleidsmedewerker 3.0
Wanneer je je gaat opstellen als Beleidsmedewerker 3.0 zal je minder achter je bureau zitten en minder onderzoek en analyse uitvoeren. Je gaat meer in gesprek met beslissers, uitvoerders en de doelgroep van jouw beleid. Zo breng je werelden bij elkaar in je beleidsvoorstellen en lever je een relevante bijdrage aan het werk van jouw organisatie.
Werk jij al volgens de principes van Beleidsmedewerker 3.0?