Breng je maatschappelijk rendement beter in beeld!

Het is ook voor jou corporatie cruciaal om je maatschappelijk rendement véél beter in beeld te brengen.

Misschien denk je dat jouw corporatie het maatschappelijk rendement al goed in beeld heeft. Maar over het algemeen kan en moet het in de sector nog veel beter.

Spiekbriefje financiële normen en begrippen voor corporaties, in gewoon Nederlands (PDF).

Maatschappelijk rendement maximaliseren

Ten eerste is het invullen van maatschappelijke opgaven het bestaansrecht van corporaties. Vanuit die gedrevenheid moet je veel meer willen weten over de effecten van je activiteiten.

Maatschappelijk rendement als onderbouwing van uitgaven

Daarnaast is van belang dat je financiële rendement steeds beter in beeld is. In de afgelopen jaren zijn er steeds meer instrumenten gekomen die je financiële rendement meten.

Denk bijvoorbeeld aan de Aedes benchmark, maar ook aan de marktwaardering en beleidswaarde. Of bijvoorbeeld de IBW. Hierdoor zijn er meer mogelijkheden om corporaties op het financiële aspect met elkaar te vergelijken.

Wanneer je dat allemaal in beeld hebt, ontstaat vanzelf de vraag waarom de een meer uitgeeft dan de ander. 

De enige goede manier om verschillen in uitgaven te onderbouwen is dat ook de maatschappelijke opgave (en het maatschappelijke rendement) van deze corporaties verschillend is.

Dat is dan ook een belangrijke reden om zoveel mogelijk te willen weten over het maatschappelijk rendement: om de financiële input te legitimeren. 

Spiekbriefje financiële normen en begrippen voor corporaties, in gewoon Nederlands (PDF).

Maatschappelijk rendement meten

Er zijn een aantal manieren om het maatschappelijk rendement te meten.

Het Driekamermodel is een bekende manier om dat te doen, maar ook de Waterval of de Effectenarena kun je gebruiken om je maatschappelijke uitgaven en rendement in beeld te brengen. Een andere manier is het uitvoeren van een maatschappelijke kosten-batenanalyse.

Wanneer je dit doet, zul je leren dat je geld misschien wel op een andere manier nog beter tot zijn recht komt.

Het is belangrijk om daar lessen uit te trekken. Blijf daarin scherp en voorkom dat je je gaat verschuilen achter allerlei boterzachte redeneringen, zoals “maatschappelijk rendement kun je niet altijd hard maken”.

Dat is deels waar, maar ontslaat je niet van de plicht om hierover een scherpe discussie voeren.

Besef ook dat het er uiteindelijk niet alleen draait om het wetenschappelijk onderbouwen van je maatschappelijk rendement. Maak keuzes ook vanuit je eigen missie en visie, en vanuit de gesprekken met belanghouders.

Zo maak je transparant welk maatschappelijk rendement je behaalt en welke financiële input daarvoor geleverd wordt.

Spiekbriefje financiële normen en begrippen voor corporaties, in gewoon Nederlands (PDF).